Acht voorbeelden uit mijn werkplaats.
Klik op een afbeelding voor een vergroting & een impressie van het binnenwerk.
Klik op de sluitknop (of druk op de escape-toets) om terug te keren naar dit overzicht.
<
>
<
>
MGv, medium voor GGZ en verslavingszorg, gewend aan een recht ruggetje, wilde de koers verleggen naar een meer hybride aanbod:
niet alleen wetenschappelijk artikelen, maar ook ruimte voor bijdragen met een journalistiek karakter.
Ik kwam op de proppen met een magazine-formaat: 205 x 275 mm. Twee nietjes in de rug.
Fors getypografeerde hoofdregels — gezet uit de kleinkapitalen van de Profile — zorgen ervoor dat de lezer altijd weet waar-ie aan toe is.
Broodtekst gezet uit de Capitolium News.
In opdracht van het Trimbos Instituut / Uitgeverij Boom.
Van 1995 tot 1999 leidde ik de vormgevingséquipe van de Vara Gids (die indertijd
door het leven ging als Vara TV Magazine, oplage 500.000+).
De missie in die jaren — onder aanvoering van de ongeveer gelijktijdig aangetreden hoofdredacteur Daan Dijksman — was als volgt: [1] maak een serieus mediablad dat
zo ver mogelijk verwijderd blijft van de muil van de terneerdrukkende popi-niksigheid;
[2] zorg ervoor dat de astronomische oplage behouden blijft.
De missie slaagde.
In 2004 keerde ik korte tijd naar Hilversum terug om het blad in vormgeefkundig opzicht nogmaals drastisch te herzien.
Deze restyling leverde een nominatie op voor een Mercur in de categorie Art Direction.
Gebruikte letters: Sansa, Strada & Arnhem.
<
>
<
>
<
>
<
>
Zeer goed ontvangen, maar helaas al na drie edities overleden:
Torpedo — een tijdschrift met de betere journalistieke opstellen.
Ondertitel: «Onderhoudend, Avontuurlijk, Diepgaand».
H.J.A. Hofland leverde hoofdstukken van zijn memoires.
Daan Dijksman deed verslag uit Noord-Korea.
Ron Kaal verwoordde zijn ergernis over Matthijs van Nieuwkerk.
A.L. Snijders bezocht een dierenpension.
Plus nog eens ampel ruimte voor fotografische reportages.
Met een schuin oog is gekeken naar het Engelse Granta.
Omslag gezet uit de no-nonsense-krantenletter Taz.
Het binnenwerk is getypografeerd met de fijn- & eigenzinnige Ruse.
Uitgegeven door Nijgh & Van Ditmar.
<
>
<
>
Sinds mensenheugenis had het Tijdschrift voor Theologie een
standvastige verschijningsvorm: een felgroen jasje & een binnenwerk
dat van top tot teen was gezet uit de Times New Roman.
Zeer tofelemoons, zeer seventies.
In 2009 — nieuwe hoofdredacteur, nieuwe uitgever — werd alles anders.
Sindsdien prijken op het TvT-omslag twee forse, lijnige, hoofdletters T.
Ze zijn een toespeling op versierde beginkapitalen in Oude Boeken.
Maar ook op glas-in-loodvensters.
De tekstletter, de FF Parable, is speciaal ontworpen voor het zetten
van bijbels en woordenboeken.
In opdracht van Uitgeverij Boom.
Vara Gids
2004
Torpedo
2007
Maandblad Geestelijke Volksgezondheid [MGv]
2012
Tijdschrift
voor Theologie
2009
<
>
<
>
Het vakblad Directieve therapie heeft een rijzige gestalte
[145 x 245 mm], maar het was nóg ranker [125 mm] voordat
ik in 2011 een nieuwe vorm bedacht.
Als tekstletter voor het binnenwerk koos ik de indertijd net verschenen Novel Pro, een letter met vriendelijke, tevens voorname & ook nog eens sierlijke trekken.
Het was daarna een voordehandliggende gedachte om ook
het omslag met de Novel Pro te maken.
In opdracht van Uitgeverij Boom.
<
>
<
>
Zelfs het uiterlijk van De Groene Amsterdammer, ’s lands oudste opinieblad (sedert 1877), ondergaat van tijd tot tijd een gedaanteverandering.
Bij de herijking van het jaar 2000 was ik de maker van het basisontwerp.
Martin van Amerongen was net begonnen aan zijn tweede termijn als hoofdredacteur.
Bij de operatie golden twee leidende gedachten: [1] De Groene is een blad met eigenzinnigheid
als geloofsartikel; [2] De Groene is een blad met snob appeal als verkoopwapen.
Op de omslagen werd aan letters een hoofdrol toebedacht, waardoor in de kiosken het blad eigenwijs afstak tegen de medestrevers in het marktsegment.
De binnenpagina’s kregen een typografische finesse die opzettelijk nogal ‘boekig’ was:
guillemets in plaats van aanhalingstekens, de Janson als voornaamste tekst- & kopletter,
het gebruik van kleinkapitalen, dat werk.
Het maakte De Groene tevens in typografisch opzicht tot het leesbaarste opinieblad van het land.
<
>
<
>
Waarom zou een wetenschappelijk tijdschrift moeten worden gehuld
in een omslag waaraan alle levendigheid ontbreekt?
Ik zou het niet weten.
Vandaar de licht frivole verpakking van het Tijdschrift voor Psychoanalyse.
Het binnenwerk is uitgevoerd langs strakkere lijnen.
Tekst gezet uit de Arnhem.
In opdracht van Uitgeverij Boom.
<
>
<
>
Met S&D — voluit: Socialisme & Democratie, een uitgave van de Wiardi Beckman Stichting te Den Haag — heb ik een lange geschiedenis.
Sinds 2002 verschijnt het tijdschrift in een door mij gemaakt basisontwerp.
Aan het begin van 2013 (de zeventigste jaargang) kreeg ik de kans om
typografie & opmaak geheel te herzien.
Dat heeft men geweten!
De Capitolium News verving de Collis.
De Gotham verving de Quadraat Sans.
Het omslag doet nu meer recht aan de breedte van het blad.
In opdracht van de Wiardi Beckman Stichting / Uitgeverij Boom.
Tijdschrift
voor Psychoanalyse
2006
Socialisme & Democratie
2013
De Groene Amsterdammer
2000
Dth
2011